Realizując tematykę prozdrowotna i proekologiczną, nie mogło zabraknąć w grupie KONICZYNEK także zagadnień związanych z czystym powietrzem. Oprócz wszelkich zagrożeń czyhających na nasze otoczenie i środowisko, a pośrednio także na człowieka zwrócono uwagę na problem zanieczyszczonego powietrza. Zgodnie z założeniami programu profilaktyki antytytoniowej „Czyste powietrze wokół nas”, w dn. 04 – 08 kwietnia w grupie realizowano treści wynikające z powyższego programu.
Najpierw Koniczynki wybrały się na spacer w czasie którego zabawiły się w detektywów szukających różnych źródeł dymu. Zaobserwowaliśmy dymiące kominy, wydobywające się
z samochodów spaliny, a także dymy pochodzące z ognisk. Sami wykonaliśmy doświadczenie
z palącym się plastikowym kubeczkiem, a następnie dzieci określiły rodzaj i zapach dymu wydobywającego się podczas spalania. W trakcie spaceru Koniczynki słusznie zauważyły, że dymi również papieros palony przez przypadkowego przechodnia. O szkodliwości wszelakich dymów rozmawialiśmy przez kolejne dni. Koniczynki tworzyły też ilustracje przedstawiające różne źródła dymu, wykonywały stokrotki, które stanowiły rodzaj transparentów ostrzegających przed szkodliwością dymów, w tym głównie dymu papierosowego. Dzieci poznały także histerię Dinusia, który wybrał się na wycieczkę pociągiem. Dzieci miały okazję aby wypowiadać się na temat odczuć smoka podczas przebywania w zadymionym pomieszczeniu, a także stworzyły własnego Dinka techniką wydzieranki drobnej. Na zakończenie zorganizowaliśmy przemarsz z wcześniej wykonanymi stokrotkami, który stanowił rodzaj manifestowania przez dzieci postaw prozdrowotnych i proekologicznych. Program prowadzony był pod kierunkiem p. Justyny oraz
p. Bożeny.
Dziecko ma prawo do oddychania powietrzem wolnym
od dymu /w tym tytoniowego/ w domu i we wszystkich miejscach publicznych!
Poszczególne zajęcia skoncentrowane były na odbiorze wrażeń poprzez oddziaływania na wiele zmysłów dzieci oraz dostosowane do rozwoju poznawczego, aktywności, doświadczeń i potrzeb dziecka. Założeniem programu było wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy, oraz wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym.
W efekcie dzieci:
bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach,
wykazywały wysoki poziom wiedzy na temat zagrożeń jakie niesie przebywanie w zadymionym środowisku,
chętnie we własnym zakresie poszerzały swoją wiedzę i dzieliły się informacjami z innymi dziećmi i rodzicami,
wprowadzały wiele nowych pomysłów do zabaw, a później ich własnych prac plastycznych,
zapoznały się z faktami na temat szkodliwości palenia papierosów,
same potrafią decydować o swoim zdrowiu.